manuaalse lülimisega käigukast ehk manuaalkast (MTX)

manuaalse ehk käsilülimisega käigukast (Manual Transaxle ehk MTX) on sõiduki käigukastisüsteem, mis ühendab sõiduki käigukasti ja differentsiaali üheks kompaktselt integreeritud üksuseks (esiveolistel sõidukitel).

Tagaveolistel sõidukitel paikneb diferentsiaal käigukastist eraldiseisvana tagasilla osana. Mitmikveolistel autodel on lisaks vajalik jaotuskast veojõu jagamiseks erinevate veosildade vahel. Sellisel juhul on paigaldatud ühe silla jaoks differentsiaal käigukastiga samasse korpusesse, ennem veojõu suunamist selle silla ratastele. Igal sillal on oma, autonoomne diferentsiaal.

Manual Transaxle (MTX) erineb automaatkäigukastist (automatic transmission ATX), kus käiguvahetusi ja jõuülekande juhtimist teeb enamasti sõiduk ise automaatselt. Manuaalkäigukasti vajalik komponent on ka sidurisüsteem – mis võimaldab käiguvahetuse ajaks mootori veojõu lahutamise käigukastist ja käigukastis veetava ning vedava võõlli kiiruste ligilähedase võrdsustamise sujuvaks käigu lülimiseks. Manuaalkastid on tavaliselt varustatud selliseks sujuvaks ühendamiseks sünkronisaatormuhvidega.

Kaasaegsetes sõidukites võivad manuaalkastide sünkroniseerimisülesannet täita ka veetavale ja vedavale võllile asetatud elektrimootorid mille abil väga täpselt tagatakse sisend- ja väljundvõllide kiirused (seda tagatakse sisendvõllile võrreldes väljundvõlliga samse kiiruse tagamisega). MTX puhul on juhil aktiivne roll käikude valimisel ja käiguvahetuste tegemisel, kasutades käigukangi ja siduripedaali.

MTX-i eelised hõlmavad järgmist:


1. Kontroll juhi poolt: MTX võimaldab juhil täielikku kontrolli käiguvahetuste üle, mis võib olla oluline sportliku sõiduviisi saavutamiseks või teatud tingimustes, näiteks keerulistes maastiku- või rasketes teeolukordades. Manuaalkasti kasutamine võimaldab vilunud juhile saada kiiret ja selget tagasisidet sõiduki sõiduolukorrast


2. Lihtsus ja vastupidavus: MTX on tavaliselt lihtsam ja vähem keeruline sõlm kui automaatkäigukast ning võib olla vastupidavam ja lihtsam hooldada. Vähema arvu liughõõrdel töötavate komponentide hulgast on manuaalkast elektrooniliselt vähem kontrollitud ja seeläbi lihtsam koost võrreldes automaatlülimisega kastidest, kus juhtplokil on oluline teada informatsioni lülitud käigust, võllide kiirustest jne


3. Suurem kütusesäästlikkus: MTX võib pakkuda paremat kütusesäästlikkust võrreldes automaatkäigukastiga, kuna sellega ei kaasne automaatkäigukasti sisetakistuste ja energiakaotusega seaotud kulud. Kütusesäätlikkus manuaalkasti korral on suhteline, kuna sõltub kasutaja oskustest, tahtest jne. Need viimased paraku pole alati kütusesäästlikkust toetavad oskused ja omadused.

MTX on levinud sõidukitüüpides, nagu kompaktautosid, sedaane ja muid sõidukeid, eriti neid, millel on esivedu või tagavedu. Käsikäigukastiga sõidukeid valivad sageli juhid, kes hindavad sõidukontrolli ja soovivad aktiivselt osaleda käiguvahetuste tegemisel.

en Manual Transaxle (MTX)

ru kaldkirjas vene keeles

MEEDIA:

Allikaviide:

What are your feelings
Updated on 30. okt. 2023